Szczyt samochodowy − ambitne plany i trudna rzeczywistość
#Volkswagen #Porsche #motoryzacja #samochodyelektryczne
W poniedziałek 27.11.2023 r. w Urzędzie Kanclerskim odbył się tzw. Autogipfel − czyli szczyt samochodowy, gdzie z kanclerzem Olafem Scholzem spotkali się najważniejsi przedstawiciele niemieckiej branży samochodowej. Strona rządowa przedstawiła ambitny plan wprowadzenia do 2030 r. na niemieckie drogi co najmniej 15 mln samochodów elektrycznych. Liczba ta została uznana za nierealną do osiągnięcia. Najbardziej optymistyczne przewidywania menadżerów branży motoryzacyjnej to 9 mln samochodów elektrycznych. Niezależni eksperci podają jeszcze niższą liczbę − maksymalnie 7,5 mln samochodów elektrycznych, czyli połowę z zakładanego przez rząd federalny celu.
Szczyt odbył się w cieniu problemów niemieckiej branży motoryzacyjnej. W przeciwieństwie do sektora premium (np. marki Porsche), VW jest w ostatnich latach niskodochodowy, co odstrasza potencjalnych inwestorów. Prezes grupy Volkswagen Thomas Schäfer miał powiedzieć, że VW nie jest już konkurencyjny. W jego przekonaniu dążeniem firmy powinno być obniżenie ceny początkowej samochodów do 20-25 000 euro.
Aby zwiększyć konkurencyjność, Schäfer, ale także inni przedstawiciele branży motoryzacyjnej apelowali do rządu federalnego o przyspieszenie budowy infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych w Niemczech. Dodatkowo wizerunkowym problemem VW w negocjacjach z rządem jest fakt, iż firma zapowiedziała zwolnienia pracowników. (P. Andrzejewski)
1.12.2023
https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/autogipfel-bundesregierung-haelt-fest-an-15-millionen-ziel-fuer-e-autos/29527732.html
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/vw-chef-warnt-vor-herausforderungen-fuer-den-industriestandort-deutschland-19335003.html