Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Niemiecki Trybunał Konstytucyjny − dyskusja nad zmianą przepisów

#trybunałknstytucyjny #konstytucja #Niemcy #sądownictwo

Federalny Trybunał Konstytucyjny (dalej jako FTK) jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych sądów konstytucyjnych na świecie. Jak wskazuje m.in. J. Collings (Democracy’s Guardians, Oxford 2015; Scales of Memory, Oxford 2021), odegrał on kluczową rolę w konstytucyjnoprawnym uwiarygodnianiu Niemiec Zachodnich po II wojny światowej i tworzeniu tzw. patriotyzmu konstytucyjnego. Jego funkcjonowanie było przedmiotem ponadpartyjnego konsensusu, również jeśli chodzi o podział stanowisk sędziów pomiędzy kandydatów poszczególnych partii i ich powoływanie. Dochodziło także do bezpośrednich transferów z polityki do Trybunału Konstytucyjnego. Tak było również w przypadku obecnego prezesa FTK S. Harbartha (CDU).

Konsensus ten staje pod znakiem zapytania wobec pojawienia się nowych partii na niemieckiej scenie politycznej. Obecnie toczy się intensywna dyskusja nad wprowadzeniem do Ustawy Zasadniczej RFN przepisów dotyczących m.in. 12-letniej kadencji sędziów FTK czy koniecznej większości do ich wyboru, a także podziału Trybunału na dwa Senaty. Do tej pory zasady funkcjonowania Trybunału są uregulowane tylko na poziomie federalnej ustawy o FTK z 1951 r., która może zostać zmieniona zwykłą większością głosów. W przypadku zmiany Ustawy Zasadniczej konieczne jest uzyskanie większości 2/3 członków Bundestagu i Bundesratu, ale gotowość do poparcia zmian zgłosiła również CDU/CSU.

W kontekście zmiany przepisów dotyczących FTK, stowarzyszenia sędziowskie podnoszą również konieczność reformy całego wymiaru sprawiedliwości. Neue Richtervereinigung stwierdza, iż sądownictwo może być w szczególności bardzo podatne na zagrożenie ze względu na jego hierarchiczną strukturę, w której Ministerstwo Sprawiedliwości ma decydujący wpływ na mianowanie i awansowanie sędziów i prokuratorów, i brak samorządu sędziów i prokuratorów. (M. Bainczyk)

2 lutego 2024

https://www.faz.net/einspruch/mehr-widerstandskraft-fuer-karlsruhe-19438606.html

https://www.faz.net/aktuell/politik/inland/besserer-schutz-fuer-das-bundesverfassungsgericht-durch-grundgesetzaenderung-19484729/schuetzenswert-deutschlands-19484728.html

https://rsw.beck.de/aktuell/daily/meldung/detail/ampel-politiker-bverfg-schutz-bverfgg-aenderung-zweidrittelmehrheit

https://www.neuerichter.de/details/artikel/article/nicht-nur-das-verfassungsgericht-die-unabhaengigkeit-der-justiz-insgesamt-muss-besser-geschuetzt-werden

https://www.neuerichter.de/details/artikel/article/strukturdefizite-im-deutschen-justizsystem-wie-wehrhaft-ist-der-rechtsstaat


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640