Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Władze francuskie blokują budowę ważnego dla RFN gazociągu MidCat

#MidCat #Niemcy #Francja #energetyka #gazociąg #Hiszpania #Portugalia

W związku ze stanowiskiem władz francuskich narasta coraz więcej wątpliwości, czy planowany pierwotnie gazociąg łączący hiszpańskie i portugalskie terminalne LNG z niemiecką siecią przesyłową zostanie ukończony. Problem dotyczy finalizacji nowej magistrali (MidCat) o przepustowości 3 mld3 rocznie. W ramach realizacji projektu przewiduje się również, iż inwestycja ta pozwoli uzyskać zdolność do przesyłu wodoru. Do ukończenia pozostał odcinek z Barcelony do Carcassonne biegnący przez Pireneje.

Ta planowana od wielu lat inwestycja nabrała w ostatnich miesiącach szczególnego znaczenia, gdyż na skutek działań spółek zależnych od władz rosyjskich import gazu ziemnego do RFN z Federacji Rosyjskiej został w poważny sposób ograniczony i istnieje uzasadniona obawa, że może zostać trwale wstrzymany podczas nadchodzącej zimy.

Na dokończenie magistrali przecinającej Pireneje coraz mocniej naciska zarówno kanclerz Niemiec, jak i przedstawiciele rządów Hiszpanii i Portugalii. Inwestycje skutecznie blokują od września władze francuskie, wskazując na brak uzasadnienia dla budowy gazociągu umożliwiającego przesył jednego z węglowodorów w warunkach koniecznej transformacji energetycznej. Zdaniem komentatorów przyczyną stanowiska władz francuskich jest również fakt, że gazociąg MidCat, umożliwi alternatywne pozyskiwanie relatywnie tajnej energii wobec konkurencyjnej w tym wypadku oferty francuskiej, która przewiduje sprzedaż gazu ziemnego z Francji do RFN za pośrednictwem francuskich terminali LNG. Dodatkowo w interesie władz Francji jest wspieranie eksportu wodoru do Niemiec uzyskanego za pośrednictwem energii pochodzącej z francuskich reaktorów jądrowych.

Zdaniem polityków i wyższych urzędników z Berlina, Lizbony, Madrytu i Brukseli, pomimo że projekt MidCat jest uważany za tzw. plan A, to również coraz więcej uwagi koncentrowane jest na tzw. palnie B, w ramach którego zainteresowane strony chcą utworzyć alternatywne połączenie, które miałoby przebiegać przez Morze Śródziemne. Gazociąg miałby łączyć Barcelonę z położonym we Włoszech Livorino. (WO)

23 września 2022

https://www.politico.eu/newsletter/brussels-playbook/camino-espanol-russia-sanctions-british-pressure/


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640