Serwis Instytutu Zachodniego 36/2018
- SZEF BANKU GOLDMAN SACHS BĘDZIE KREAOWAŁ POLITYKĘ EUROPEJSKĄ NIEMIEC (TM)
#Kukies #Scholz #MinisterstwoFinansów #Niemcy #UE #GoldmanSachs
Jörg Kukies (50 lat), jeden z szefów banku Goldman Sachs, obejmie funkcję sekretarza stanu ds. polityki europejskiej i regulacji rynku finansowego w federalnym Ministerstwie Finansów kierowanym przez Olafa Scholza (SPD) w nowym rządzie niemieckim.
Kukies był w młodości przewodniczącym socjaldemokratycznej młodzieżówki w Nadrenii-Palatynacie. W ostatnich latach nie angażował się jednak w działalność w SPD. Po studiach na Harvardzie i uzyskaniu tytułu doktorskiego na uniwersytecie w Chicago pracował w banku Goldman Sachs w Londynie i Frankfurcie. W 2014 r. razem z Wolfgangiem Finkiem objął kierownictwo banku w Niemczech. W Goldman Sachs pracował łącznie przez 17 lat.
Ze względu na brak wcześniejszej znaczącej aktywności politycznej, objęcie ważnej funkcji w Ministerstwie Finansów przez Kukiesa wzbudziło zainteresowanie opinii publicznej w Niemczech. Przejścia ze sfery bankowej do świata polityki należą do rzadkości w RFN. Przypadek Kukiesa porównywano w prasie niemieckiej do praktyki amerykańskiej: w otoczeniu Donalda Trumpa znalazło się wielu byłych pracowników banków, m.in. Steven Mnuchin, Stephen Bannon, Gary Cohin i Anthony Scaramucci.
Ponadto, z uwagi na bankową ścieżkę dotychczasowej kariery Kukiesa, komentatorzy zauważyli potencjał konfliktu z jego przyszłym szefem, socjaldemokratą Scholzem.
- NAJNOWSZY RAPORT NIEMIECKIEGO WYWIADU NA TEMAT KOREI PÓŁNOCNEJ (SW)
#BND #KoreaPółnocna #brońjądrowa #Niemcy
Brytyjskie media poinformowały o niektórych wnioskach zawartych w najnowszym raporcie przygotowanym przez niemiecką Federalną Służbę Wywiadowczą BND (Bundesnachrichtendienst) na temat obecnej sytuacji w Korei Północnej. Zamieszczone w nim treści najpierw zostały przedstawione podczas zamkniętego spotkania wiceszefa BND Ole Diehla z niemieckimi deputowanymi, a później „wyciekły” do mediów.
W raporcie wiele uwagi poświęcono ostrzeżeniom dotyczącym możliwości użycia przez Koreę Północną broni jądrowej oraz rakiet służących do jej przenoszenia. Z ustaleń BND wynika, że obecny ich zasięg pozwala zaatakować cele w Niemczech oraz w innych państwach Europy Centralnej (w tym w Polsce).
Wśród innych ujawnionych kwestii wskazano m.in. na: nieskuteczność międzynarodowych sankcji wymierzonych w Koreę Północną, występującą tam sytuację polityczną i gospodarczą, najnowsze działania północnokoreańskiej dyplomacji oraz negocjacje prowadzone przez oba państwa koreańskie.
- KOMISJA EUROPEJSKA NIE ZABLOKUJE PROJEKTU NORD STREAM 2? (WO)
#NordStream2 #EUGAL #KE #Niemcy
Ujawnione przez portal „Politico” dokumenty pochodzące ze służb prawnych Rady Unii Europejskiej jednoznacznie wskazują, iż próba zablokowania przez Komisję Europejską projektu Nord Stream 2 może w praktyce być niemożliwa, ponieważ unijne prawodawstwo nie dotyczy bezpośrednio gazociągów, które wykraczają poza 200-milową strefę przybrzeżną należącą do państw członkowskich UE.
Taka informacja może szczególnie niepokoić państwa Europy Środkowo-Wschodniej, które liczyły na działania KE w celu zablokowania kontrowersyjnej z ich punku widzenia inwestycji. Szczególnie władze polskie podkreślały, iż gazociąg może doprowadzić do zachwiania równowagi strategicznej w regonie poprzez powrót władz rosyjskich do taktyki opartej na „szantażu gazowym”.
W dniu 21 marca br. działająca w Parlamencie Europejskim pod kierownictwem prof. Jerzego Buzka Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii przyjęła projekt zmian w tzw. dyrektywie gazowej, który koliduje z koncepcją Nord Stream 2. Obecnie można jedyne spekulować, na ile ta inicjatywa okaże się skutecznym narzędziem przeciwdziałania temu projektowi.
W tym kontekście niepokoić może decyzja władz Niemiec o wydaniu części pozwoleń na dalszą budowę tej magistrali gazowej, tak aby gaz bezpośrednio z Federacji Rosyjskiej do RFN mógł zacząć płynąc w 2019 r. Paradoksalnie jednak na przeszkodzie terminowemu oddaniu do użytku tego projektu nie stanęło unijne prawodawstwo, a opóźnienia w realizacji przedłużenia Nord Stream 2 na lądzie, czyli gazociągu EUGAL, który miał stanowić podstawę funkcjonowania niemieckiego huba gazowego umożliwiającego reeksport rosyjskiego gazu do państw Europy Środkowej i Wschodniej, Ukrainy, a nawet Włoch.
- UNIA EUROPEJSKA REKORDOWYM DONATOREM POMOCY HUMANITARNEJ W 2018 R. (JDP)
#migracje #pomochumanitarna #UE #RFN
W 2018 r. Unia Europejska i jej państwa członkowskie sfinansowały 76% globalnej pomocy humanitarnej (3,33 mld USD). To rekordowy udział w dotacji, pozostający bez precedensu w ostatnich dwóch dekadach (stan na 21.03.2018).
O wielkości unijnej pomocy przesądziły dwa czynniki: konieczność sfinansowania działań stabilizacyjnych służących ograniczeniu ruchu migracyjnego do Europy oraz zdecydowane ograniczenie pomocy płynącej dotychczas od rządu USA (ze zwyczajowych 30% do 9%).
Unijne środki skierowane zostały głównie na obszar tzw. bliskiej zagranicy Europy, gdzie przebywało najwięcej uchodźców i migrantów, potencjalnie kierujących się do UE: do Turcji (19%), Syrii (8%), Nigerii (7%), Sudanu Południowego, Libanu i Jemenu (po 5%), Jordanii, Iraku i Etiopii (po 3%).
Największym donatorem indywidualnym była Komisja Europejska (która przekazała 50% pomocy), a najwyższe wsparcie pochodzące od rządu przekazały Niemcy (11%). Znaczący udział w przekazanej potrzebującym pomocy miały Wielka Brytania (7%), Szwecja (4%) i Belgia (2%). Poniżej 0,5% przekazały: Włochy, Finlandia, Holandia, Dania, Irlandia, Luksemburg, Francja i Polska, a mniej niż 0,05% ‒ Hiszpania, Austria, Estonia, Lichtenstein, Czechy i Malta. Wśród dziesięciu państw UE, które nie uczestniczyły w finansowaniu pomocy dla ofiar konfliktów i kryzysów humanitarnych, znalazły się: Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Grecja, Litwa, Łotwa, Portugalia, Rumunia, Słowacja i Węgry.