Rynek motoryzacyjny w Niemczech ‒ słabnąca pozycja Tesli
#Elektromobilność #Tesla #VW
W maju 2022 r. po raz kolejny wzrósł udział samochodów elektrycznych wśród nowo zarejestrowanych w Niemczech pojazdów. Był to także czas, w którym niemieckie marki nadrabiały zaległości wobec popularnej marki Tesla.
Według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA) w maju zarejestrowano 207 199 nowych samochodów, czyli o około 10% mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Według firmy doradztwa biznesowego Ernst & Young jest to drugi najniższy poziom sprzedaży w maju od czasu zjednoczenia Niemiec. Tylko w maju 2020 r. liczba nowych rejestracji była jeszcze niższa, kiedy pandemiczne lockdowny doprowadziły do załamania na rynku nowych samochodów. Nowych rejestracji było też o 38% mniej w porównaniu z poziomem sprzed kryzysu z 2019 r. Powodem tej tendencji spadkowej są utrzymujące się globalne problemy w łańcuchach dostaw ‒ uważa Reinhard Zirpel, prezes Stowarzyszenia Międzynarodowych Producentów Pojazdów Samochodowych (VDIK). „Jednocześnie zaległości odnośnie do zamówień osiągają historyczny rekord. To pokazuje, że klienci chcą kupować samochody, ale branża może je dostarczać tylko w ograniczonym zakresie” ‒ dodaje. Sprzedaż samochodów elektrycznych również rośnie znacznie wolniej niż w poprzednich latach.
Udział w rynku samochodów czysto elektrycznych w ramach nowych rejestracji wyniósł 13,3% w pierwszych pięciu miesiącach 2022 r., w analogicznym okresie w 2021 r. było to 10,3%. Ernst & Young uważa, że w kolejnych miesiącach nie należy spodziewać się poprawy, ze względu na braki w zaopatrzeniu i brak chipów. Dodatkowy problem stanowi fakt, że klienci spodziewają się podwyżek cen i chcieliby szybciej nabyć nowy samochód.
Maj przyniósł zmianę w rankingu sprzedanych samochodów elektrycznych: lider rynku Tesla prawie nie dostarczył nowych samochodów w Niemczech; zarejestrowano zaledwie 293 samochody tej marki, a w tym samym miesiącu ubiegłego roku było ich 2744. Chociaż tzw. Gigafactory w Grünheide niedawno rozpoczęła produkcję, to obecnie Tesla jest nadal mocno uzależniona od importu części z Chin.
W całym 2022 r. Tesla spadła na miejsce czwarte z 15 351 nowymi rejestracjami. Na podium znaleźli się: Grupa VW (31 278 nowych rejestracji), Stellantis (23 131 nowych rejestracji) i Hyundai-Kia (15 967 nowych rejestracji). Natomiast Audi i Mercedes nie trafiły nawet do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych. (PSA)
9 czerwca 2022