Port w Hamburgu: możliwość zablokowania sprzedaży udziałów chińskiej firmie Cosco
#Hamburg #Chiny #Cosco #port #Scholz #terminal
Po uznaniu terminala kontenerowego Tollerort w porcie w Hamburgu za infrastrukturę krytyczną przez Federalny Urząd Bezpieczeństwa Technologii Informacyjnych (BSI) pod znakiem zapytania stanął zakup udziałów w terminalu przez chińskie przedsiębiorstwo Cosco.
Kwestia akceptacji tej transakcji stała się źródłem sporu w ramach koalicji rządzącej w Berlinie jesienią 2022 r. Za zablokowaniem przejęcia udziałów opowiedziało się łącznie 5 ministrów w rządzie kanclerza Olafa Scholza, w tym szef resortu gospodarki Robert Habeck (Zieloni). Zwracali oni uwagę na możliwość przejęcia przez Chiny zbyt dużego wpływu na ważną niemiecką infrastrukturę. Po interwencji Urzędu Kanclerskiego rząd federalny wydał zezwolenie na przejęcie 24,9% udziałów w terminalu (zamiast planowanych 35%), co uniemożliwiało chińskiemu inwestorowi bezpośrednie uczestnictwo w operacyjnych decyzjach dotyczących funkcjonowania portu. Jednocześnie transakcja nie podlegała procedurze sprawdzania przez Ministerstwo Gospodarki, która jest możliwa przy przejęciu minimum 25% udziałów. W przypadku infrastruktury krytycznej próg ten wynosi jednak tylko 10%, co oznacza możliwość zastosowania procedury screeningu i ewentualnego zablokowania transakcji przez ministerstwo kierowane przez Habecka.
Przyczyną zakwalifikowania terminala portu w Hamburgu jako infrastruktury krytycznej przez BSI jest fakt, że obsługuje on fracht w wysokości ponad 3,27 mln ton rocznie. Ze względów formalnych dotyczących np. terminu wejścia w życie odpowiednich przepisów dotyczących portów, przyjętych w styczniu 2022 r., konieczność zastosowania się przez rząd federalny do nowych ustaleń BSI pozostaje kwestią otwartą. W obecnej sytuacji można spodziewać się dalszego opóźniania terminu wydania przez Ministerstwo Gospodarki finalnej decyzji w sprawie zakupu udziałów przez Cosco, co jest równoznaczne z jego tymczasowym zablokowaniem. (T. Morozowski)
21 kwietnia 2023