Niemcy cofają veto dla zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r.
#Niemcy #UE #veto #e-paliwa #silnik
Unijni ministrowie transportu formalnie zatwierdzili nowe prawo wycofujące sprzedaż nowych zanieczyszczających środowisko samochodów i furgonetek od 2035 r., co zakończyło spór wywołany nagłym niemieckim vetem.
Zakulisowe porozumienie między Komisją Europejską a Berlinem dotyczy dodatkowych przepisów określających techniczne obejście dla e-paliw, zwanych też paliwami syntetycznymi. Mają one być bardziej ekologiczną alternatywą dla benzyny. Przepisy stanowią kluczową część unijnego pakietu zielonego prawodawstwa Fit for 55, które zakłada rozwiązanie problemu rosnących emisji z transportu drogowego.
Oprócz wyznaczenia celu dotyczącego czystych samochodów od 2035 r., przepisy wprowadzają tymczasowy cel redukcji emisji do 2030 r., co zmusi producentów samochodów do zwiększenia sprzedaży pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych kilku lat.
Berlin przedstawia nowy kompromis jako ogromne zwycięstwo, ale ostateczny efekt zmienionej legislacji nie wpłynie znacząco ani na politykę przemysłu motoryzacyjnego, ani na poparcie dla liberalnej partii FDP, której politycy (w tym minister transportu Volker Wissing) stali za sprzeciwem. Przepisy w zmienionej formie muszą zostać bowiem zatwierdzone przez państwa członkowskie i Parlament Europejski. Według strony francuskiej, krytycznie ustosunkowanej do niemieckiego veta, „Niemcy zyskali gołębia na dachu zamiast wróbla w garści” − gdyż jak się uważa, nowe prawo może nie zostać nigdy uchwalone. „Szkody, jakie Niemcy wyrządziły swoim partnerom w Radzie i Parlamencie, są głębokie” − powiedział jeden z urzędników Komisji Europejskiej. Europoseł Jens Gieske (CDU) stwierdził, że Niemcy „nic nie osiągnęli, ale przekonali opinię publiczną, że uratowali silnik spalinowy”. (P. Andrzejewski)
31 marca 2023
https://www.politico.eu/article/germany-pyrrhic-victory-war-save-car-engine/