Historycznie niska produkcja Volkswagena
#Volkswagen #VW #Wolfsburg #fabryka #elektromobilność #spadekprodukcji
Gigant samochodowy z Wolfsburga mierzy się z alarmująco niskim poziomem produkcji, jednym z najniższych w całym powojennym okresie funkcjonowania firmy. Na sytuację wpłynęła najpierw pandemia, a następnie brak podzespołów, w szczególności mikroprocesorów i półprzewodników.
W 2020 r. fabryka wyprodukowała ok. 500 tys. samochodów, w tym roku liczba ta będzie jeszcze niższa. Opracowany przed pandemią plan zakładał produkcję w Wolfsburgu 820 tys. samochodów w 2021 r. Rezultatem zmniejszonej produkcji jest przechodzenie pracowników na tzw. skrócony czas pracy (Kurzarbeit).
Prezes firmy Herbert Diess, świadomy problemów, zorganizował spotkanie ponad 120 menadżerów VW w celu omówienia strategii rozwojowej firmy na najbliższe lata. Diess uważa, że potrzebny jest wstrząs w fabryce, mieście i całym regionie Saksonii Dolnej. „Musimy w końcu dostosować Wolfsburg do przyszłości” ‒ stwierdził, mówiąc o „bezprecedensowej konkurencji” w branży. Diess przywołał przykład nowej fabryki amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych Tesla, w której samochód budowany jest trzy razy szybciej niż w fabrykach VW. Również francuscy producenci produkują szybciej i wydajniej ‒ dodał. Zdaniem Diessa samochody VW są po prostu zbyt drogie. Gdyby usunąć z danych statystycznych Niemcy, okazuje się, że nawet w UE modele produkowane przez Volkswagena nie plasują się w pierwszej dziesiątce sprzedaży; w Niemczech wśród dziesięciu najchętniej kupowanych samochodów znajduje się aż 6 modeli VW.
Jedno z rozwiązań problemu zaprezentowała szefowa rady zakładowej (przedstawicielka pracowników) fabryki w Wolfsburgu Daniela Cavallo. Zauważa ona, że w zakładzie w Saksonii Dolnej produkowane są głównie modele spalinowe (Golf, Tiguan) i należy przestawić się na elektromobilność znacznie szybciej, niż planował to zrobić koncern. Samochody elektryczne są bardziej popularne niż zakładano, brak na rynku mogłaby wypełnić właśnie linia produkcyjna w Wolfsburgu ‒ twierdzi Cavallo. Jednak rada zakładowa, w imię dbałości o pracowników, chciałaby uniknąć sytuacji, w której produkcja samochodów elektrycznych byłaby przenoszona do Wolsfburga z innych fabryk VW. Należy wskazać, że to rada zakładowa w Wolfsburgu wcześniej opóźniła przejście na produkcję samochodów elektrycznych w tej fabryce, głosując przeciwko zmianie. Dlatego to fabryka w Zwickau (Saksonia) jako pierwsza zaczęła produkcję modeli elektrycznych. (PSA)
8 października 2021