Bal karnawałowy w Operze Wiedeńskiej 2024 z udziałem Piotra Beczały
#karnawał #Wiedeń #bal #PiotrBeczała #ElinaGaranca #SerenaSaenz # HerbertBrandl
Co roku w okresie karnawałowym gmach Narodowej Opery Wiedeńskiej (Wiener Staatsoper) przemienia się w najsłynniejszą salę balową świata. Wiener Opernball ma już swoją długą tradycję, sięgającą 1935 r. Jest to wielkie święto muzyczne, stanowiące połączenie kultury wysokiej z rozrywką. To jedyne w swym rodzaju wydarzenie, organizowane pod koniec karnawału (podczas którego mieszkańcy stolicy Austrii bawią się na ponad 450 balach), przyciągające prominentne osobistości ze świata polityki, kultury, gospodarki, biznesu, a także fanów tego widowiska.
W bieżącym roku 66. Wiener Opernball 2024 odbył się w 8 lutego. Wzięło w nim udział ponad 5150 zaproszonych gości, a dzięki transmisji na żywo (przez stację TV 3SAT) Bal Wiedeński wypełniony muzyką i tańcem, przeplatany licznymi komentarzami i wywiadami z uczestnikami tej prestiżowej imprezy był oglądany przez milionową publiczność w kraju i za granicą.
W ramach przygotowań, na dwa dni przed rozpoczęciem Balu nie odbywają się już żadne spektakle operowe. Przebudowa widowni na parterze w salę balową zajmuje ok. 30 godzin; w grę wchodzi bowiem usunięcie foteli, rozłożenie parkietu, przygotowanie licznych aranżacji kwiatowych i całego wystroju wnętrza, na który składa się ok. 650 rozmaitych kompozycji z kwiatów i roślin zdobiących loże, balkony, stoły i ściany. Przekształcenie później sali balowej z powrotem w scenę operową trwa kolejnych 21 godzin. Jest to prawdziwy maraton dla ok. 500 osób z obsługi teatru, które w tym uczestniczą.
Wśród honorowych gości, jacy pojawili się podczas uroczystej ceremonii otwarcia Balu, znaleźli się m.in. prezydent Austrii Alexander van der Bellen z małżonką Doris Schmidauer, a także prezydent Czarnogóry Jakov Milatović z małżonką Mileną Milatović, która udzieliła krótkiego wywiadu moderatorom wydarzenia. W lożach zasiadało też wielu przedstawicieli rządu austriackiego, polityków, przedsiębiorców, a zwłaszcza liczne grono artystów i znanych postaci ze świata kultury i mediów, z branży modowej i in.
Zwrócono tu uwagę m.in. na obecność takich osób, jak: Priscilla Presley (wdowa po Elvisie Presleyu), Richard „Mörtel” Lugner (przedsiębiorca, dwukrotny kandydat w wyborach prezydenckich w Austrii), Judith Wiliams (moderatorka telewizyjna, śpiewaczka operowa), Agnes Husslein (austriacka historyk sztuki i menadżer), Arabella Kiesbauer (niemiecko-austriacka prezenterka telewizyjna, aktorka i pisarka), Miriam Weichselbraun (austriacka dziennikarka i prezenterka telewizyjna) Sandy Meyer-Wölden (niemiecka modelka, aktorka telewizyjna), Oliver Pocher (niemiecki prezenter, aktor, piosenkarz, producent), Silvia Schneider (austriacka moderatorka, dziennikarka, projektantka mody), Papis Loveday (znany z ekstrawagancji senegalski model, przedsiębiorca modowy), Nina Proll (austriacka aktorka), Sanyi Melles (szwajcarsko-węgierska aktorka grająca w Niemczech i Austrii) i in. Podczas uroczystej gali gości obowiązywał stosowny dresscode (długie suknie wieczorowe, czarne fraki).
Bal rozpoczął się tradycyjnie o godz. 22.00 dźwiękami fanfar oraz odegraniem hymnu narodowego i hymnu Europy. Orkiestrę Opery Wiedeńskiej poprowadził tego wieczoru Bertrand de Billy. Po tym symbolicznym muzycznym akcencie nastąpił najbardziej wyczekiwany przez licznie zgromadzoną publiczność moment, kiedy na salę wkroczył w rytmie poloneza korowód ok. 150 par młodych dziewcząt (w białych sukniach balowych) i ich partnerów (w czarnych garniturach bądź frakach), wykonujących precyzyjnie przygotowany układ choreograficzny. Na twarzach młodych ludzi widać było ogromne przejęcie.
Po ich występie na scenie zagościł zespół baletowy Narodowej Opery Wiedeńskiej, który zaprezentował Walca „La Séparation” Mykoła Łysenki (ukraińskiego kompozytora, pianisty, dyrygenta, twórcy ukraińskiej opery narodowej), a następnie zespół studentów Akademii Baletowej Opery Wiedeńskiej, który wykonał dawny taniec szkocki oraz Poloneza z opery „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego, w choreografii Christiana Stafanou.
W części artystycznej wystąpiły również najwyższej klasy gwiazdy sceny operowej: wybitna mezzosopranistka łotewska Elīna Garanča oraz światowej sławy polski tenor Piotr Beczała, a także młoda hiszpańska sopranistka Serena Sáenz. W programie znalazły się m.in. „Barcarolla” z „Opowieści Hoffmanna” J. Offenbacha, arie z opery „Carmen” G. Bizeta oraz „Don Carlos” G. Verdiego, jak również utwór „Granada” Augustina Lary w brawurowym wykonaniu P. Beczały i E. Garančy. Artystom nie szczędzono wielkiego aplauzu.
Część oficjalną (trwająca ok. 50 minut) zakończył ponownie występ młodych „debiutantów”, którzy wykonali słynne utwory J. Straussa (syna): „Pepita-Polka” oraz „Nad pięknym modrym Dunajem”, podczas którego do tańczących dołączyła publiczność. Bal zakończył się nad ranem ok. godz. 5.00.
Bal w Operze Wiedeńskiej, podobnie jak w roku ubiegłym, odbywał się pod znakiem solidarności społecznej; część dochodów pochodzących z wpływów ze sprzedaży biletów oraz z konsumpcji podczas balu była przeznaczona na cele społeczne w ramach akcji „Austria pomaga Austrii”. Do tej inicjatywy przyłączyli się również artyści, m.in. znany malarz austriacki Herbert Brandl, który swe dzieło stworzone specjalnie na tę okazję, pt. „Spirit Rose”, oddał do dyspozycji organizatorów prowadzonej online przez Wiener Staatsoper aukcji charytatywnej (która odbędzie się 15 lutego br.). Dochód z niej zostanie przeznaczony w całości (podobnie jak wszystkie inne darowizny związane z Balem) na akcję pomocową „Österreich hilft Österreich”. Jego praca posłużyła skądinąd również do wykonania plakatów oraz innych materiałów drukowanych związanych z Balem. (M. Wagińska-Marzec)
https://www.wien.info/de/kunst-kultur/musik-buehne/tanz/opernball-354680
https://www.wiener-staatsoper.at/opernball/
https://www.wiener-staatsoper.at/die-staatsoper/medien/detail/news/wiener-opernball-2024-1/
https://www.operaonvideo.com/opera-ball-vienna-opernball-wien-2024-elina-garanca-piotr-beczala/