BIZ nr 20(502): Chiński dylemat niemieckiej gospodarki
„Biuletyn Instytutu Zachodniego” nr 20(502)/2022: dr Justyna Schulz, „Chiński dylemat niemieckiej gospodarki”
Utrzymanie wysokiej konkurencyjności gospodarki niemieckiej jest przedmiotem stałej debaty publicznej. Ostatnio temat ten był szeroko dyskutowany w mediach w związku z ogłoszeniem danych przez Europejski Urząd Patentowy za 2021 r. W opublikowanym w kwietniu raporcie Niemcy, podobnie jak w latach ubiegłych, zajęły drugie miejsce. Niemniej w komentarzach przeważało zaniepokojenie, głównie ze względu na dominację firm azjatyckich w rozwoju technologii przyszłości oraz rosnące znaczenie Chin. Zarysowująca się przewaga firm chińskich w technologiach przyszłości jest jednym z powodów, dla których mimo świadomości zagrożeń wynikających z silnych powiązań z rynkiem chińskim, firmy niemieckie nie są gotowe do redukcji swojej obecności na tym rynku. Szczególnie dla tzw. hidden champions, czyli małych i średnich przedsiębiorstw niemieckich oferujących niszowe produkty i usługi na światowym poziomie, obecność na rynku chińskim ma kluczowe znaczenie dla dostępu do najnowszych rozwiązań technologicznych.